Mijn visie

Zelfverzekerd de wereld in met twinkelende ogen en een lach om je lippen

Balans als levensthema

Mijn praktijk heet Aequilibria. Vrij vertaald betekent dat ‘balansen’. Balans is een groot persoonlijk levensthema, omdat er op veel vlakken een evenwicht te vinden is:

  • Balans in je lijf voor optimale gezondheid
  • Psychisch in evenwicht, zodat je de wereld aankan
  • In balans zijn met je omgeving
  • En een goed evenwicht tussen inspanning en ontspanning

Om je balans te kunnen houden, moet je stevig staan. Ik wil je graag helpen om bovenstaande balansen te bereiken en te vast te houden. Dit alles benader ik vanuit een belangrijke drie-eenheid:

Alles hangt samen

Op dit moment bied ik verschillende vormen van begeleiding en energetische therapie om jou in balans te brengen. Op termijn zal ik dit aanbod verder uitbreiden. Voor mij hangt alles samen. Als er emotionele blokkades zijn, dan uit zich dat ook lichamelijk. Als er motorische problemen zijn, dan is er vaak iets aan de hand met de samenwerking in de hersenen. Ik hou ervan om naar het geheel te kijken. Heel anders dus dan de reguliere geneeskunde, waar enkel naar de kwaal zelf wordt gekeken en niet wat daar mee samenhangt of onder zit.

Meerdere studies om jou zo goed mogelijk te helpen

Omdat ik zo breed wil werken, volg ik meerdere studies tegelijk. Voor mijn gevoel is dat nodig om jou een gedegen aanpak te kunnen bieden. Bijvoorbeeld executieve functies aanleren, zoals plannen en organiseren. Maar ook leren mediteren, aarden en opladen (en opgeladen blijven!) op het energetische vlak. En daarbij oefeningen of lichaamswerk om de samenwerking tussen lijf en hersenen te stimuleren en bijvoorbeeld stress en emoties te verwerken.

Mijn doel in de begeleiding van kinderen

Ook in de begeleiding van hoogbegaafde en hooggevoelige kinderen is mijn visie drieledig:

  • Kinderen in beweging krijgen om op avontuur te gaan, nieuwe dingen te leren en te overwinnen.
  • Kinderen thuisbrengen bij zichzelf, in balans met zichzelf en hun omgeving.
  • De omgeving gereed maken om hoogbegaafde en/of HSP kinderen tot bloei te laten komen (ouders, scholen, enz.).

Naast het aanleren van praktische vaardigheden, hanteer ik een brede kijk op het kind zelf. Waar is de onbalans en waar komt die vandaan? Ik leer het kind vaardigheden om dit ook zelf op te merken, te doorvoelen en te leren hoe hij of zij daar mee om kan gaan. Zowel cognitief: ‘wat gebeurt er nu precies?’ als doorvoelen: ‘hoe voel ik me daarbij?’ en wat eraan te doen: ‘he, dit voelt veel fijner en rustiger’. Het kind komt in balans. Thuis bij zichzelf.

Hierbij zet ik verschillende technieken in: het trainen van praktische vaardigheden, energetische therapie en lichaamswerk. Het kind voelt zich enthousiast, gesterkt en weet dat er altijd een oplossing te vinden is voor iedere situatie of blokkade. Uiteindelijk mag het kind de wereld weer zelfverzekerd tegemoet treden met een twinkeling in zijn ogen en een lach om zijn mond.

In balans met de omgeving

Het is dan natuurlijk wel fijn als het kind een omgeving tegemoet treedt die meebeweegt en hem de ruimte en mogelijkheden biedt die hij nodig heeft. Daarom informeer en train ik ouders, leerkrachten en schoolbesturen graag over hoogbegaafdheid en HSP en wat er voor nodig is om deze kinderen tot bloei te laten komen. Ik neem ze mee op avontuur in de wereld van hoogbegaafdheid en HSP. Ik leer ze nieuwe vaardigheden en dingen overwinnen en laat ze zien hoe er een betere balans tot stand kan worden gebracht.

Belangrijk vind ik hierbij dat ze een realistisch beeld krijgen van hoogbegaafdheid en hoogsensitiviteit. En dat daaraan dus ook realistische verwachtingen worden gekoppeld, met daarbij altijd als doel het kind goed in zijn vel en tot zijn recht te laten komen.