Begeleiding bij Hoogbegaafdheid

Voor mijn post HBO studie Talentbegeleider bij Novilo moet ik veel praktijkervaring opdoen. Tijdens mijn opleiding komen veel verschillende onderwerpen aan bod. Ik vind het prettig om dat wat ik leer samen te voegen met mijn eerdere werkervaring en samen in de praktijk te brengen tijdens mijn begeleiding bij hoogbegaafdheid. 

Hulpgebieden

Hoogbegaafd zijn kan veel uitdagingen bieden die wel wat begeleiding kunnen gebruiken. Ik help graag bij de volgende onderwerpen:

Praktische vaardigheden:

  • Doorzetten, omgaan met tegenslag
  • Executieve functies, zoals plannen, organiseren, responsinhibitie (dus denken voor je doet) en emotieregulatie
  • Leren leren (leerstrategieën)
  • Uitgestelde aandacht
  • Zelfstandig werken

Meta-vaardigheden:

  • Inschatten van de eigen mogelijkheden
  • Reflectie op eigen inzet en strategie
  • Vermogen tot aanpassing

Levenshouding:

  • Anders zijn
  • Faalangst
  • Mindset/ overtuigingen (van fixed naar growth mindset)
  • Motivatie
  • Onderpresteren
  • Perfectionisme
  • Piekeren

Aanpak

Omdat ik nog student ben, heb ik nagedacht hoe ik kwaliteit kan bieden voor jou en tegelijkertijd zelf veel kan leren. Dit is mijn plan:

  • Ik bied begeleiding op onderwerpen waar ik in mijn studie al veel over heb geleerd.
  • Als er onderwerpen zijn waar begeleiding voor nodig is die buiten mijn kennis en kunde liggen, dan zal ik doorverwijzen.
  • De begeleiding vindt plaats in deze stappen:
    • Intake
    • Analyse en advies met plan van aanpak
    • Uitvoering plan van aanpak
    • Tussentijdse evaluatie en eventueel bijstellen plan van aanpak
    • Eindevaluatie en afronding

Werkwijze

Tijdens de begeleiding bij hoogbegaafdheid maak ik gebruik van verschillende technieken en vaardigheden. Ik combineer daarbij mijn coachingsvaardigheden met lichaamswerk (denk bijvoorbeeld aan ademhalingstechnieken om faalangst onder controle te krijgen) en energetische therapie

Zelfinzicht en begrip van onderliggende processen en dynamiek zijn belangrijk om tot volgende stappen te komen. Daarom maak ik bijvoorbeeld gebruik van opstellingen om helderheid en balans in problemen en systemen te krijgen.

Om deskundig te kunnen adviseren en begeleiden, zal ik veel overleggen met mijn onderwijzers en mijn intervisiegroep. Zo is er niet 1 persoon die meedenkt en adviseert, maar maak ik gebruik van de expertise van een heel team knappe koppen. Dit gebeurt natuurlijk volgens de regels rond bescherming van persoonsgegevens en privacy.